Egenföretagare på resande fot

Som jag skrev i början av sommaren kan det vara svårt att ta semester som egenföretagare. Framförallt kan det vara svårt att åka bort. Men som jag berättade då har vi hittat ett sätt som oftast funkar för oss. Därför har vi i år kunnat resa till flera platser, vilket har varit helt fantastiskt.

Vi har turen att vi kan göra det mesta vart som helst, så länge det finna internet. Till skillnad från de som t.ex. har en butik eller e-handel då man måste vara närvarande för att ta emot kunder eller skicka paket. För oss funkar det oftast att ta med datorerna. Det är klart att det inte är roligt att jobba hela semestern. Hittills har vi dock kunnat lösa det mesta innan vi åker så att vi faktiskt kan vara lediga när vi åker bort också.

Wi-fi, älskade wi-fi

Det har hänt några gånger att vi i panik fått bege oss ut från hotellet för att deras wi-fi inte fungerat. Tyvärr har det hänt mer än en gång att det utlovas internet men i praktiken funkar det knappt i lobbyn. Så på rummen är internetuppkopplingen lika med noll, zero, nada. Till och med en gång när vi betalat extra för att ha tillgång till wi-fi på rummet funkade det ändå inte. Just det boendet var dock inte wi-fi vårt minsta bekymmer. Vi kommer inte troligen inte att bo på Travelodge igen.

Research

Det händer att man går på nitar men mycket kan undvikas genom efterforskningar och läsa recensioner. Dock ska jag tillägga att det ändå kan bli tokigt. Alla har inte samma smak, standard, intressen, prisuppfattning o.s.v. Så en recension är inte alltid till hjälp. Det hände oss på ett hotell i Polen. Recensionerna var överlag väldigt bra och hotellet hade relativt högt betyg men likväl var det inte mycket rätt.

Frukosten, som fått mycket beröm, innefattade på det stora hela sötsaker, fisk, cottage cheese och sallad. Det var med andra ord med som någon sorts mager lunch än frukost. Detta trots att vi tittat på bilder och sett att de hade flera sorters bröd, croissanter, pålägg och varm frukostmat. Jag misstänker dock att allt det tagit slut när de tog bilderna för när vi var där fanns det endast några småbitar av bröd och någon ensam torr croissant.

Personalen, som också fått positiv kritik, pratade knappt med oss. De snarare gömde sig så fort vi kom i närheten av receptionen, vilket fick oss att känna oss ovälkomna och obekväma. Det visade sig att de knappt pratade engelska. Däremot pratade de flesta ryska vilket passade de andra gästerna bra för de flesta var från Vitryssland. Detta framgick dock inte av recensionerna utan var något vi hade nöjet att upptäcka på plats.